Yandaş doyurmanın yeni adı ikmal oldu
Kamu Kurumları İnşaat Maliyetlerindeki Artışlarla Mücadele Ediyor
Kamu kurumları, inşaat projelerini tamamlamak için yaptıkları sözleşmelerde maliyet artışlarıyla karşı karşıya kalıyor. Bu durum, açıklanan enflasyon oranlarını katladı. Karayolları Genel Müdürlüğü’nün Yeniköprü-Yüksekova yolu ikmal ihalesi 11 Aralık 2024’te tamamlandı ve 7.1 milyar TL’ye İntekar şirketi ile sözleşme imzalandı. Aynı yolu yapmak için daha önce 499.9 milyon TL’lik sözleşme yapılmıştı ve bu süreçte maliyet 15’e katlandı.
6 Kez Fiyat Değişikliği
Ankara-Çankırı yolu ihalesi ise 2017’de 193.8 milyon TL’ye Yedigöze İnşaat firması ile yapıldı. 19 Aralık 2024’te yolun tamamlanması için yeni bir ihale düzenlendi ve bu sefer ödeme 2.9 milyar TL olarak Özgün Yapı Sanayi ve Ticaret Anonim şirketi ile yapıldı. Bu süreçte enflasyonun 7.6 kat artmasıyla yolun maliyeti 16 katına çıktı.
Malatya çevre yolu ihalesi ise 18 Mart 2016’da 183.4 milyon liraya verildi. Ancak yolun bitirilememesi sonucunda 2 Ekim 2024’te düzenlenen yeni ihalede 3.2 milyar TL ödendi. Bu dönemde enflasyonun 8.4 katına çıkmasıyla yolun maliyeti 19 kat arttı.
Devlet Su İşleri ve Toplu Konut İdaresi Başkanlığı’nın Tokat Aşağı Çekerek ve Mamure ova sulaması inşaatı için yapılan ihalede ise maliyetin 16 katına çıkması dikkat çekti. İlk ihalede 474 milyon 520 bin TL ödenirken, sonraki ihalede 6 milyar 922 milyon TL harcandı.
7 Yılda 11.2 Milyar TL Ek Maliyet
Gazipaşa-5. bölge hududu yolu ihalesinde de benzer bir durum yaşandı. 2024 sonunda 11 milyar 562 milyon TL’ye mal olan yol için aradan geçen 7 yılda maliyet 31 kat arttı. Bu süreçte enflasyonun 7.6 kat arttığı da gözlemlendi.